Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
KS

S článkem se dá v celku docela souhlasit. Když se ale zaměříme na konkrétní odstavce, tak je to horší. Autorka se nějakým způsobem snaží spojit dané téma (dětských nespavců) a nějakým zvláštním způsobem je připodobňuje k extrémně nevychovaným spratkům, co koupou do svých rodičů nebo lítají po restauraci. Na závěr pak argumentuje svými vzpomínkami pravděpodobně z dob hluboké totality, které jakoby měli dokazovat pravdivost článku. Dokonce spojuje chování puberťáků a malých dětí? Proč?? Je snad zřejmé, že člověk se vyvíjí a v každém věku má tělo zásadně odlišné požadavky.

Takže celkové vyznění článku mi připadá jako nějaké rozhořčené povzdechnutí nad tou dnešní dobou a rodiči, kteří kašlou na děti.

Hodně se mi líbí myšlenka toho lesa - s tím můžu plně souhlasit - myslím si, že právě to je nejpřirozenější prostředí pro vývoj dětí - né dětský koutek nebo tupé sezení v restauraci u stolu. To opravdu nemá s malými dětmi mnoho společného.

4 4
možnosti
Foto

Článek je povzdechnutí nad rodiči, kteří kašlou na děti. Poslední odstavec -

Co si pamatuju, ve školce se odpočívalo vždycky. Lehnout si do postýlky, poslechnout si pohádku a odpočinout si, žádnému dítěti neublíží. Ani neutrpí jeho individualita, nanejvíš ego rodičů. Pro ty rodiče, kteří mají s odpočikem dětí problémy mám jedno ujištění: přijde doba, kdy vaše zlatíčka nebudete moct dostat z postele. Jejich individualitu nebude respektovat (například) učitel chemie, který bude vyžadovat, aby na odpoledním vyučování nespaly. A věřte mi, že když v sobotu budete  budit roztomilého puberťáka k obědu a on nebude chtít vstávat, protože se vyvíjí a má nárok na individuální aktivitu, budete mít chuť poslat ho někam na vojenský výcvik.

Ale možná, že už bude pozdě a dřív pošle někam on vás ... - nevím, kde vidíte argumentaci z doby hluboké totality. A vím, že z malých dětí vyrostou puberťáci a vím, že co se v dětství naučí, jak v dobrém a špatném, tak se v době dospívání násobí - mí téma nebylo NESPAVCI, ale rodiče, kteří nevychovávají a pak se diví ...

3 0
možnosti
MK

tolik "potrefených hus" v diskuzích ...;-D

"každé dítě je JINÉ" a proto některé neusnou a neusnou ...;-)

každý rodič, který má 2 a více dětí, ví že jsou každé jiné a často naprosto, ale vždy se dítě pozná podle rodiče, protože TI hlavně jsou JINÍ .... a naprosto spolehlivě se pozná dítě od 1 rodiče -- výchova, pořádek, slušnost.... to jim vštěpují rodiče a líný rodič neštěstí pro dítě

spaní je jen špičička ledovce, naprostá většina dětí usne po obědě a spát by i kvůli zdraví mělo, jde jen o to jak si ho rodič naučí (jak chce) a hlavně o tom jak rodič komunikuje se školkou a se školou .... a trubci pak běhají za ombudsmanem :-P

10 2
možnosti
MK

P.S. z blogu na téma rodiče:

„Jela jsem si nakoupit,“ Přijedu tam na tom svým  invalidním vozejku a venku stojí maminka s takovým malým klukem, tak osm, devět? Nevím.“  „On na mě chvíli civí, potom ukáže prstem a zařve: Mamí, takový bych rovnou střílel!“

Odmlčí se a jen mě sleduje. Jsem trochu vyvedená z míry.

„Co matka?“ zeptám se. Doufám, že spratka důrazně poučila.

"Smála se,“ řekne kamarádka. „Prostě se smála.“

1 0
možnosti
MS

"Po obědě se má odpočívat." To je pravda. Znamená to ale nutně, že se po obědě musí jít spát ? Ať jdou spát ti, kteří to potřebují a ostatní ať se věnují nějaké klidnější aktivitě, třeba kreslení, nebo sledování pohádky. Nutit ke spánku někoho, komu se spát nechce, je stejná hovadina, jako nutit ho jíst jídlo, ke kterému má odpor. Hlavní důvod, proč personál školky vyžaduje po dětech odpolední spánek, není v péči o jejich zdravý vývoj, nýbrž ve snaze urvat si volný čas na "kafíčko". To se ovšem dá vhodným prostřídáním zařídit i jinak (jenomže to si zase nemohou tak poklevetit). :-P

6 4
možnosti
MK

váš problém, je že učitelky považujete za líné sobce ... asi budete sám a podle sebe soudím tebe ?

4 6
možnosti
Foto

Špatné jsou oba extrémy (pominu kontrolu zavřených ok ve školce, z níž mám trauma dodnes,  mého syna už to naštěstí minulo).

Ale troufám si říct, že extrém přílišného drilu je horší a slabší jednice může srazit na celý život. Kdysi za totáčova jsem abslovovala náročnou základku ve vybrané jazykové třídě. Chodily s námi i děcka ortodoxních lampasáků, a jak správně tušíte, nebyly to vždycky samí giganti. Laťka byla nasazena vysoko a o známky 3-4 zde nebyla nouze. A jedna moje kamarádka ve třídě byla takové lampasácká dcerka. Lampase jsem jí svého času záviděla, páč se jí a její sestře fakt věnoval (jezdili na výlety, do přírody, bruslit, sáňkovat ....). Avšak kdykoli donesla známu horší než 2 (což bylo prakticky pořád), byla trestána, mlátil ji vařečkou, kterou si musela sama donést, na holej zadek. A ještě mu poděkovat ... no asi v 10 letech mi došlo, že je to zas*anej peďák nebo úplnej kretén. No doufejme že jen to druhý. Takže anarchie je sice špatně, ale extrémní dril taky. I když pomineme tento případ, cožpak lze trestat děcka za to, že jim nějaká látka ve škole nejde?!?! A o rodičích to samozřejmě je, jen si myslím, že rodič kretén je horší varianta než rodič salámista. A takovejch historek mám víc, jednu i podstatně drsnější, a kdo si myslí, že tohle neexistuje, je naivní jak šmoulinka. Vím, že je to jiné téma bla bla bla, ale nedalo mi to. Ne za vším zlem je anarchie.

3 0
možnosti
Foto

No jasně, ale já osobně žádný takový příběh neznám, píšu o tom, co mám okolo... Jinak já jsem taky spíš rodič salámista než kretén,  neřešila jsem kraviny, ale na těch důležitých věcech, jako je chování k druhým atd... jsem trvala a vyplatilo se. Nenechaj se sebou vorat, ale v autobuse pustí sednout starou paní, problém jim to nedělá.:-). Dobrou noc.

4 0
možnosti
Foto

Clanek jako reakce na popoledni spanek je pekny nesmysl. To, ze nektere dite neni schopne odpoledne usnout, prece jeste neznamena, ze je nevychovane. Jsou lide, kteri vubec nejsou schopni spat pres den, zase chodi spat brzo, rika se jim skrivanci, jestli to pani autorka slysela... A kdyz dite neusne, drzet ho nasilim hodinu lezet bez pohybu, to mi prijde jako hodne velka buzerace a stres. Jenze jsou lide, kterym je to fuk, ze...

7 3
možnosti
Foto

Nenapsala jsem větu, že pokud není dítě schopné po obědě spát, je nevychované. Ani si nemyslím, že by něco takového z mého článku vyznívalo. Zkuste si ho prosím přečíst znovu ... O skřivanech a sovách jsem slyšela, nebojte:-). Až tady při diskuzích jsem zjistila, že jsou malé děti, které i když vstávají třeba v šest, vydrží bez spánku až do večera. Nic to nemění na tom, že pokud chodí do školky, kde je zvykem po obědě odpočívat, měly by ( ty děti) být schopny odpočinek respektovat, nemluvím o snaze nutit dítě násilím hodinu ležet bez pohybu - aby nedošlo k omylu. K Vaší poslední větě - neznám nikoho, kterým by bylo fuk, kdyby bylo nějaké dítě vystaveno buzeraci a stresu - vy ano ?

3 1
možnosti
Foto

Nedalo mi to a k Vašemu blogu jsem se vrátila. Jen se chci zeptat odkud čerpáte zkušenosti? Jste pedagog? psycholog? Nebo Vás prostě jen jako stárnoucí ženu mladí štvou a vyzdvihujete "staré metody". Samozřejmě , že dětem dám gumáky , když pujdu do deště, ale pokud je odmítne proč ho nenechat ať se zmáčí. Dám přednost aby se samo naučilo poznávat svět, kromě hranic nezbytně nutných k ochraně jeho života . Hloupé spaní po obědě k ohrožení života vážně nepatří. Mimochodem máme ve škole i  předškolku, kde jsou děti od 4 let. Nemusí spát , ani tam nemáme žádné spací místnosti a kdo je unavený v pohodě usne na velkém školkovém gauči a kdo ne, poslouchá pohádku, skládá si kostky a nikomu to nevadí

6 8
možnosti
Foto

Je fajn, že to máte ve Vaší předškole a školce takhle dobře zařízené. Nevím, jaké staré metody máte na mysli. Pokud použijeme příklad gumáky, přijde mi normální zabránit dítěti aby ( pokud si je odmítne vzít) skákat do kaluží. Naopak, ukázat mu, že když si je vezme, je to v dešti zábava. Pustit ho do vody a nechat na tříletém dítěti, že si vyhodnotí, že se zmáčelo, nastydlo a zničilo boty, to mi opravdu nepřijde vhodné. Píšete o školce - nechce se mi věřit, že by jste nechali děti naskákat do kaluží v teniskách a nazvali to moderním způsobem výchovy. Dám přednost aby se samo naučilo poznávat svět, kromě hranic nezbytně nutných k ochraně jeho života - necháte ho večeřet bonbóny se zmrzlinou? Může sedět u počítače celé odpoledne? Může být v bazénu i když má modrou pusu chladem? Může Vám říkat krávo? Může do Vás kopat?? Mé děti ani děti, které mám v blízkosti se takhle chovat nemůžou, ale přesvědčím je, že jdeme v gumákách a pláštěnce blbnout ven, ukážu jim, jak je výborná zmzlina zdobená bonbónem k nedělní svačině, u počítače sedí chvilku ( podle věku), z bazénu jdem včas do páry, aby se zahřály atd... Pokud je to výchova dle stárnoucí ženy, tak ano, ano, ano ...

5 0
možnosti
Foto

Marcelko, gratuluji až dnes ke všem úspěšným výšinám! Mé tchýni je dnes 90 - to je také docela VÝŠINA...;-D

0 0
možnosti
KT

pravda je někde uprostřed. záleží na všech zúčastněných. jasně.nemusí spát. ale ležet a snažit se být potichu mohou. je to tréning na všechny další situace, kdy se jim nebude chtít, ale budou muset. a na to, že když jsem součástí kolektivu, tak holt někdy musím. taky jsem většinou nespala. kolektivní aktivity mi lezou většinou na nervy. ale chápu, že potížista je otravný a nese následky, a to i tehdy, když má pravdu on. když něco nesnesu, tak jdu jinam - výhoda dospělého. pro děti lze najmout chůvu. a ve školce se to dá vyřešit tak, že do jednoho kouta dám nespavce, trochu dál od ostatních, protože sebou stejně budou šít, jinak ani nemohou a budu jim potichu číst, nebo vyprávět. jednak se nebudou tak nudit, jednak je budu mít pod dozorem. všechno jde, když se chce. ze strany rodičů i učitelek

0 0
možnosti
Foto

Nesnášel jsem ve školce polední odpočinek jednoduše proto, že se mi vůbec nechtělo spát. Je velká chyba si myslet, že předkolní děti jsou naprosto nesvéprávní idioti, za které všechno musí - a mají - vyřešit dospělí. Autorka už na svoje dětská léta zdá se zapomněla. Já ne. Dítě ví velmi dobře, jestli spánek potřebuje nebo ne. Pokud nepotřebuje, je naprostá blbost ho k tomu nutit, a dvojnásobně naprostá blbost to dělat jenom proto, že "se to tak dělalo vždycky". Otrokářství taky fungovalo tak dlouho, že to lidi obhajovali "starými pořádky" a "tradicemi". Potom konečně lidi přišli na to, že některé tradice jsou dementní. Doufám, že v tomto případě na to přijdou taky.

7 2
možnosti
KT

a jak vyřešíte 28 dětí ve třídě s klouzavou pracovní dobou pro dvě učitelky (je tam v tu dobu jen jedna), kde některé spí a některé nespí? a zřizovatel vám nedá peníze na další personál?

2 1
možnosti
MB

No.., napadá mě - je 6 etap lidského života, z toho čtyři jsou "vývojové", tedy jsme dětmi, a až pak jsme "dopečení", vyvinutí a jsme dospělý. Etapy se přeskakovat nedají. Je o prostě tak. Dítě je dítě, dospělý je dospělý. Doporučuji všem, aby si našli čas, a navštívili jakoukoli základní školu, aby viděli, jak to tam vypadá, jak se děti - naše "zrcadla" chovají. Pravidla musí vytvářet dospělí. My jsme dospělí, určovat je musíme my a děti je musí dodržovat. Neznamená to návrat do časů, kdy jsme musely mít zavřené oči ve školkách, po obědě, nebo sedět nehnutě, s rukami za zády ve školní lavici a ticho bylo takové, že byl slyšet i špendlík spadlý z nástěnky, ale to, co uvidíte když pár hodin prožijete v ZŠ, to je, z mého pohledu - cesta do pekla. Bez respektu ze strany dětí, bez základů, jak se mají chovat a vůbec-ani!, nejde o dril, šikanu, omezování individuality, osobnosti dítěte. Bez dobrých základů, se nepostaví dům, nevychová člověk... Děti jen a jen "kopírují" co vidí kolem sebe a podle toho se chovají. Jsou to naše nastavená "zrcadla". Myslím si, že respekt je žádoucí, ale ne jednostranně, musí být z obou stran. Bez pravidel, určených hranic, které, podle věku můžeme s dětmi určit, dohodnout, ale je na nás dospělých, abychom je stanovili a dbali na jejich dodržování. Bez nich to nejde. Se svým dítětem nemohu být kamarád, i když k tomu určité životní situace, vybízí - jsem stále rodič, jsem dospělý a je dítě. Respektovat se, nejednat s dítětem z pozice "moci", ale stále zůstává - dospělý, dítě (dovedu si představit řešení ve školce, kdy dám trochu stranou děti, které nepotřebují spát a nechám je tam špitat a zároveň jsou pravidla dodržována - no, a o to přeci jde, zvyknout si, že jsou a doprovází nás celý život - pravidla, mnohdy nám nesedí, ale bez nich by byla anarchie). Doporučuji starší britský film z r.1963 Pán Much a podle věku, individuální vyspělosti dítěte, ke společnému shlédnutí.MB

4 0
možnosti
KT

naprostý souhlas. a teď mi řekněte, když na to přijdeme my dva, kteří nejsme z profese, jak to, že to nechápou na ministerstvu školství? ale jo, já vím. je to tak prostě pohodlnější.

1 0
možnosti
  • Počet článků 154
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 5609x
Jsem Pěstounka, která přijímá ohrožené děti. Dělám ze všech sil vše, co můžu proto, aby byl jejich další život lepší než ten předchozí. Taky jsem hrdá máma svých dětí a vzorná, věrná a vařící (3xv) manželka. Často jsem samolibá, marnivá, líná, tvrdohlavá, hádavá a v neposlední řadě infantilní a i když mi občas někdo říká Sluníčkářka, tak já se víc cítím jako OBLÁčková ....