Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

O zelináři a o hovn...

Byl by to příběh jak z Četnických  humoresek, kdyby se nastal před čtrnácti dny a v našem městě. V našem malém městě, kde každý zná každého a všechno se ví.

Byl jednou jeden zelinář. Svůj obchod měl snad odjakživa, tedy od té doby co jsem já začala vnímat jednotlivé profese. Svůj obchod se zeleninou měl uprostřed náměstí, trochu nalevo od radnice, minimálně třicet pět let.

Zelináři se líbila moje máma ( líbila se spoustě chlapů)  a tak jsme na Vánoce vždycky měli mandarinky a banány, dokonce někdy i na Mikuláše. Zelinář a jeho zelenina přežila revoluci a on ve svém obchodě, tentokrát již opravdu ve svém ( restituce) zůstal dál. Neohrozil ho ani market, ani diskont, ani tržnice. Bylo to tam pořád stejné, stále on, jeho žena a ještě jedna paní, stále stejná váha a psaní účtu na papírek, žádná kasa, kdepak.

Chodila jsem k němu docela často, a to v možná naivní víře, že jeho zelenina je lepší.

Rozhodně byla dvakrát dražší.

Občas neměl to, co jsem chtěla.

Máte zázvor ? Ne.

Máte liči? Ne.

Červenou řepu? Polníček?

 Do zítra Vám to objednám, slíbil. Večer jsem jela do Penny a viděla ho, jak kupuje červenou řepu. Pro mě. Polníček neměli.

Párkrát se mi zdálo, že ta cena co platím je hodně veliká. Kolik stojí kilo, ptám se při placení ( uznávám, že trochu pozdě).

 Tak jsem si nákup jednou doma převážila. Hm, měla jsem to udělat mnohem dřív, mohla jsem ušetřit pěkných pár kaček…

Pak se stalo to, co jinde.

Vietnamci si u nás otevřeli obchod se zeleninou. Malinký krámek, kam se ale vejde všechno.

Pomelo, cuketa, libeček.

Mají otevřeno od rána do noci, paní se usmívá, když má chvilku, tak prohlíží zboží, to otlučené nebo změklé vyhazuje. U každého druhu má napsáno, odkud a za kolik je. Má kasu, vytiskne Vám účet.

Má tam pytle s oříšky a 100 % džusy.

Je o něco levnější než market  a o půlku než zelinář.

Říkala jsem si, co s tím pan Z bude dělat. Jestli svůj obchod vymaluje, poskládá, koupí kasu, prodlouží otvíračku, jestli si taky vyndá před obchod bedny se zbožím jako reklamu.

Kdepak.

Jednou v noci někdo pomazal dveře a výlohu malinké zeleniny – jak to říct,  výkaly.

Paní, drobná a mimochodem těhotná to umyla ještě dřív, než otevřela.

Za několik dnů se totéž stalo znovu.

Manžel a spolumajitel zeleninky, také „ vietnamec“ pomohl manželce s úklidem a koupil kameru. Namontovali jí v noci, tak, aby to nikdo nevěděl.

Za několik dnů se městský strážníci a poté městský úřad dívali, kdo přestupek páchal.

Přemýšlím, kde si výkaly shromažďoval. Měl kbelík někde ve sklepě? A jak to vezl autem? A kam dal to koště a ty rukavice, kterýma to dělal? A co si myslel, že mu to pomůže? A jak se u toho cítil?

Vietnamský obchod dál funguje, zelinář zavřel.

Málokdy lituju toho, co jsem kde utratila. Ale to, že jsem chodila k němu, mě vážně mrzí.

Stydno mi je za něj.

 

Autor: Marcela Tobiášová | pátek 18.1.2013 9:52 | karma článku: 32,92 | přečteno: 4837x
  • Další články autora

Marcela Tobiášová

Šest týdnů ve Španělsku

Ráda bych se připomněla těm, kteří mě četli. Nepřestala jsem psát, jen píšu jinde - mám svůj blog bez reklam a v prostoru, který je jen můj. Budu ráda, když nakouknete a třeba mi i napíšete.

10.2.2020 v 14:37 | Karma: 8,47 | Přečteno: 702x | Diskuse| Ona

Marcela Tobiášová

O pinďourech a pipinkách

Jestli Zbojníka poté, co přišel k nám, něco zmátlo, tak to, že žena(já) má stejná práva jako muž(můj). Tedy, že mám svoje peníze, řídím auto, přepínám televizi a rozhoduju o tom, co budeme dělat.

4.6.2018 v 10:38 | Karma: 34,71 | Přečteno: 3550x | Diskuse| Osobní

Marcela Tobiášová

Už jsi máma?

Beruška a Zbojník, děti, které máme v pěstounské péči, mají svou rodinu. Skoro každé dítě, které je u nás v systému náhradní rodinné péče, rodinu někde má. Celé měsíce, zatím co jsme děti měli v přechodné pěstounské péči, jsem si

25.4.2018 v 8:19 | Karma: 34,62 | Přečteno: 2791x | Diskuse| Společnost

Marcela Tobiášová

Děti na odpis:Konečná (?)

Zbojník a Beruška v Dětském domově. Jasně, že bych to nikdy nepřipustila. Nedovolila. Nedokázala bych je poslat do děcáku. Můj muž si byl jistý,že se rodina najde. Žádné A co když. O jiné variantě než předání do nové

13.9.2017 v 8:00 | Karma: 46,32 | Přečteno: 12950x | Diskuse| Ostatní

Marcela Tobiášová

Děti na odpis - do roka a do dne

Slyším : „Máme pro ně vytipovanou rodinu“, a na několik vteřin mi přestává bít srdce. Je to tak pokaždé a pokaždé mě to píchne úplně hluboko vevnitř. Je to dobrý konec, potvrzení smysluplnosti mé práce, je to radostná zpráva.

5.6.2017 v 23:16 | Karma: 44,17 | Přečteno: 11954x | Diskuse| Občanské aktivity
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Podmínky míru musí určit Ukrajina, říká ministryně obrany Černochová

29. dubna 2024

Premium Ministryně obrany Jana Černochová (ODS) o sbírce na munici pro Ukrajinu, komunikaci náčelníka...

Vědmy jdou do akce. Mladé dronařky tvrdě cvičí a chystají se na Rusy

29. dubna 2024

Premium Ukrajina (od zpravodajů iDNES.cz) Válka na Ukrajině je v nemalé míře válkou dronů a technologií. Ukrajina, ale i Rusko je vyvíjejí,...

Americkou Oklahomu a okolní státy zasáhla série tornád. Úřady hlásí čtyři mrtvé

28. dubna 2024  22:16

Nejméně čtyři mrtvé si vyžádala série tornád, která od sobotního večera zasáhla Oklahomu. Podle...

Nikdy nekončící hrozba. Finsko si zvyká na nový vztah s Ruskem

28. dubna 2024  20:49

Ozbrojení finští pohraničníci na běžkách střeží východní část země, nejnovější a nejdelší hranici...

  • Počet článků 154
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 5609x
Jsem Pěstounka, která přijímá ohrožené děti. Dělám ze všech sil vše, co můžu proto, aby byl jejich další život lepší než ten předchozí. Taky jsem hrdá máma svých dětí a vzorná, věrná a vařící (3xv) manželka. Často jsem samolibá, marnivá, líná, tvrdohlavá, hádavá a v neposlední řadě infantilní a i když mi občas někdo říká Sluníčkářka, tak já se víc cítím jako OBLÁčková ....