Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Vanilka a ostatní

Malou jsme si přivezli před šesti týdny. Vážila tři a půl kila a byly jí čtyři dny. Její máma jí porodila a po porodu odešla. Nedala jí ani jméno – a my se rozhodli říkat jí Vanilka.

 

Přivezly jsme si ji domů kolem  desáté odpoledne. Plakala. Rozbalila jsem ji a přiložila si jí na prsa. Začaly jsme dýchat v jednom rytmu, malá se pomalu zklidnila, uvolnila a usnula.

Takhle spala následující dny. Kdykoliv jsem se ji pokusila položit do postýlky, spustila pláč. Můj muž mě střídal, abych se mohla umýt, nakoupit, protáhnout se.

Zpočátku jedla každé dvě hodiny.

Ve vaničce jsme jí koupali jen párkrát, jakmile se zahojil pupík, vzala jsem si jí sebou do vany. Nejdřív položenou na mém hrudníku,  jen ve trošce vody, postupně jsme připouštěli víc a víc a malá se čím dál víc odvažovala uvolnit, protáhnout se, ponořit se. Dnes, v šesti týdnech, leží na vodě, usmívá se a začíná se vrtět, jako by chtěla uplavat.

Šest týdnů se náš život točí kolem ní. Krmím jí, když si řekne, koupeme se, když je krásně odpočatá, ven jdeme, když je dobrá teplota vzduchu. Spát chodím s ní, zatím jsem se od ní vzdálila třikrát – to, když jsem jela nakoupit. Nechodí k nám návštěvy, pouze jednou se zastavila moje mamka.

Poslední týden začala malá v noci krásně spát – usíná kolem desáté a budí se v pět ráno. Nakrmím jí a dám si jí vedle sebe do postele. Budí se s úsměvem, ví, že jsem vedle ní.

Od třetího týdne se usmívá. Její úsměvy jsou čím dál častější, kdykoliv se na mě koukne, usměje se. Když mě nevidí, zakřičí. Reaguje na můj hlas, ozvu se a ona zabrouká…

Byla už tisíckrát pusinkovaná od čelíčka po kotníčky, tisíckrát jsem si k ní přivoněla, tisíckrát jí k sobě přitiskla…

Je to šťastné usměvavé miminko – i přes nesledované těhotenství a špatný start do života.

Malá měla štěstí, že měla osvícenou sociální pracovnici a byla dáno do péče přechodného pěstouna místo do ústavu. Podle zastánců ústavní péče by bylo potřeba takové miminko nejdříve vyšetřit ( jak dlouho? ), pak nasadit léčbu ( jakou? ) a až po nějaké době ji dát do nějaké rodiny...nebo třeba ve třech letech do Dětského domova ...

V dětských centrech, jak se dnes jmenují bývalé kojenecké ústavy, je takových dětí stále dost.

Už několik let se snaží  MPSV prosadit zákon, který by umísťování dětí mladších tří let do ústavní péče zakazoval.  

Řada politiků je proti.

Například Jan Hamáček ( ČSSD), který zorganizoval seminář Budoucnost péče o ohrožené děti ( společně se svou kolegyní, místopředsedkyní zdravotního výboru Soňou Marksovou( KSČM)).

Jistě je náhoda, že většina pozvaných odborníků byli ředitelé Dětských center.

Na semináři varovala vedoucí oddělení sociálně-právní ochrany dětí v Brandýse nad Labem Hana Jandusová před případným zrušením dětských center a kritizovala, že MPSV dává přechodnému pěstounství přednost před jakoukoli jinou formou péče( rozuměj ústavní formou péče). Ano, KRITIZOVALA. A ano, vedoucí sociálně právní ochrany dětí, ta, která má děti chránit a pomáhat jim. A ano, ta která podává návrhy o tom, kam bude dítě svěřeno ...

Nejspíš je náhoda, že středočeský kraj má 5 dětských center a přechodné pěstouny, kteří jsou bez dítěte i několik měsíců….

Podporovatelé zachování možnosti dávat děti do ústavní péče často operují s tím, že poskytují pomoc pro maminky v nouzi. Například dětské centrum Kolín má 40lůžek pro děti a pět lůžek pro mámy. Znamená to tedy, že 35 dětí musí být v ústavu samo.

Dětské centrum  poblíž Klaudiánovy nemocnice má kapacitu  24 dětí ve věku od 0 do 3 let a 1 mateřský pokoj pro matku a 1 dítě.

Podobně to mají i jiná dětská centra ...

Tento argument – že dětská centra poskytují pomoc i pro rodiče, prostě není relevantní. Zatím určitě ne.

MLUVÍ O TRANSFORMACI ÚSTAVŮ, O TOM, ŽE DNES JSOU JIŽ JINÉ NEŽ DŘÍV…

Ano, jsou hezky barevné, plné hraček a věcí. Ale – stále se tu střídají lidé a stále jde jen a pouze o ústavní formu péče. Děti jedí, když je čas k jídlu, koupou se, když je čas k mytí a jdou spát, když je čas na spaní. Ne podle nich, jejich naturelu a potřebě, ale podle ústavního řádu.

Kdyby se „naše“ malá dostala do ústavu a ne k nám, dnes by se ještě nesmála. Každý, kdo kdy navštívil kojenecký ústav, musel vidět, jak jsou děti v něm umístěné, jiné. Jsou hodné. Leží a koukají. Nebroukají, nevrtí se, nepláčou.

Nemají totiž proč – na podněty nedostávají řádnou odpověď.

Není v moci jedné tety, která má na starost pět dětí (ten lepší případ), vyhovět všem dětem. Dobrovolníci z kojeneckých ústavů vyprávějí o tom, jak se děti nesmí nad plán chovat, protože by si zvykly a pak by chování vyžadovaly. Dítě, které je bojovník a hlásí se o svou pozornost, se nechá vyplakat v jiné místnosti, aby nerušilo ostatní děti… V ležení a koukání.

Naše malá se toho za šest týdnů naučila strašně moc. 

I to nejdůležitější: Důvěřovat světu okolo sebe. Ví, že je milována. 

Ústavní péče dětem neprospívá.

Nemůžou-li být se svými rodiči, MUSÍ být dány do náhradní rodinné péče.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ti, kteří na ústavní péči profitují se nevzdávají. Je jistě náhoda, že se slovo Pěstoun stává pomalu synonymem pro krádež dětí. V různých prohlášeních se ztrácí základ: to, že mluvíme o dětech, které nemůžou zůstat ve svých rodinách a budou tak jako tak někam dány. Je dokázáno, že ústavní deprivace nenávratně poškozuje vývoj dítěte. Přesto naši vrcholní politici nejsou schopni zajistit základní právo dítěte - na dětství v rodinném prostředí.Nechtějí.

Fotografie jsou z Dětských center v středočeském kraji. 

 

Autor: Marcela Tobiášová | středa 2.3.2016 14:38 | karma článku: 40,01 | přečteno: 8765x
  • Další články autora

Marcela Tobiášová

Šest týdnů ve Španělsku

Ráda bych se připomněla těm, kteří mě četli. Nepřestala jsem psát, jen píšu jinde - mám svůj blog bez reklam a v prostoru, který je jen můj. Budu ráda, když nakouknete a třeba mi i napíšete.

10.2.2020 v 14:37 | Karma: 8,47 | Přečteno: 702x | Diskuse| Ona

Marcela Tobiášová

O pinďourech a pipinkách

Jestli Zbojníka poté, co přišel k nám, něco zmátlo, tak to, že žena(já) má stejná práva jako muž(můj). Tedy, že mám svoje peníze, řídím auto, přepínám televizi a rozhoduju o tom, co budeme dělat.

4.6.2018 v 10:38 | Karma: 34,71 | Přečteno: 3550x | Diskuse| Osobní

Marcela Tobiášová

Už jsi máma?

Beruška a Zbojník, děti, které máme v pěstounské péči, mají svou rodinu. Skoro každé dítě, které je u nás v systému náhradní rodinné péče, rodinu někde má. Celé měsíce, zatím co jsme děti měli v přechodné pěstounské péči, jsem si

25.4.2018 v 8:19 | Karma: 34,62 | Přečteno: 2791x | Diskuse| Společnost

Marcela Tobiášová

Děti na odpis:Konečná (?)

Zbojník a Beruška v Dětském domově. Jasně, že bych to nikdy nepřipustila. Nedovolila. Nedokázala bych je poslat do děcáku. Můj muž si byl jistý,že se rodina najde. Žádné A co když. O jiné variantě než předání do nové

13.9.2017 v 8:00 | Karma: 46,32 | Přečteno: 12950x | Diskuse| Ostatní

Marcela Tobiášová

Děti na odpis - do roka a do dne

Slyším : „Máme pro ně vytipovanou rodinu“, a na několik vteřin mi přestává bít srdce. Je to tak pokaždé a pokaždé mě to píchne úplně hluboko vevnitř. Je to dobrý konec, potvrzení smysluplnosti mé práce, je to radostná zpráva.

5.6.2017 v 23:16 | Karma: 44,17 | Přečteno: 11954x | Diskuse| Občanské aktivity
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident má absolutní imunitu. Trump zaměstnal Nejvyšší soud, věří v průtahy

25. dubna 2024  19:09,  aktualizováno  21:06

Většina členů amerického Nejvyššího soudu se ve čtvrtek zdála být skeptická k argumentu...

Zatkněte propalestinské levicové fašisty, vyzývá demokratický kongresman

25. dubna 2024  20:44

Demokratický kongresman Adam Smith označil propalestinské demonstranty za „levicové fašisty“ a...

Pád zhýralého náměstka otřásl Moskvou. Pod Šojguem se houpe židle

25. dubna 2024

Premium Ruskou politickou scénu rozvířil největší korupční skandál od začátku války. Zatčení náměstka...

Trvalo to měsíc. Baltimore otevřel kanál pro lodě uvězněné po zřícení mostu

25. dubna 2024  19:34

Měsíc po zřícení přístavního mostu proplula nově otevřeným plavebním kanálem v Baltimoru první loď....

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

  • Počet článků 154
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 5609x
Jsem Pěstounka, která přijímá ohrožené děti. Dělám ze všech sil vše, co můžu proto, aby byl jejich další život lepší než ten předchozí. Taky jsem hrdá máma svých dětí a vzorná, věrná a vařící (3xv) manželka. Často jsem samolibá, marnivá, líná, tvrdohlavá, hádavá a v neposlední řadě infantilní a i když mi občas někdo říká Sluníčkářka, tak já se víc cítím jako OBLÁčková ....