Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

O panu J a jeho firmě

Když jsem ukončila studium designu, odepsala jsem na několik inzerátů. Chtěla jsem práci do doby, než si připravím své vlastní podnikání. Kdybych poslechla svou intuici, na to místo bych nenastoupila. Konkurz konající se  šedesát kilometrů od pobočky, na kterou jsem se hlásila, moje budoucí kolegyně naprosto nemluvná a očividně nervózní, přehnaně usměvavá paní majitelka. Paní J, jak jí budu říkat, majitelka Podlahového a interiérového centra, mi zavolala tentýž večer. Vybrali mě, protože mám vystudovaný design, mám zkušenosti s prodejem i s vedením pracovníků.  

Moje dušička se tetelila.

Nastoupila jsem v pondělí v domnění, že paní, kterou nahrazuju, odchází dobrovolně. Mýlila jsem se. Nemínila mi nic vysvětlit a tak jsem po třech dnech společného trápení požádala paní J , abych mohla prodejnu – centrum přebrat.

Inventura se dělala způsobem, který mi vyrazil dech. Žádná evidence v počítači, nějaký papír se seznamem zboží k prvnímu lednu.

Rukou psaný sešit přijatého zboží a hlavně sešit na slevy. Šup deset procent, šup padesát.

Sešit odvedených tržeb a několik výdajových bločků, které čísluje prodavačka – já.

Manžel se zlobil, že jsem inventuru podepsala. Zboží v hodnotě víc jak milion, stovky metrů koberců, PVC, ubrusů, přechodové lišty, lepidla…

„ To není možný, aby to bylo za pár hodin správně změřené a sečtené.“  Měl pravdu. 

  „ Plat se skládá ze dvou složek “ řekla mi paní majitelka.

„ Minimální mzda a čtyři a půl procenta z celkové tržby“ bylo mi slíbeno.

Spočítala jsem si předpokládanou výplatu podle minulých tržeb.

Desátého přijeli kluci se zbožím a předali mi obálku a „ výplatový papír“ ( jak byl dokument nazván) k podpisu. Na něm i na výplatní pásce jsem měla minimální mzdu, v obálce částku, která tvořila čtyři a půl procent  z tržby, ani o píď víc.

Paní J. mi volala kolem deváté večer, zřejmě jí kluci informovali, že jsem se divila.

„ Vše v pořádku, paní Tobiášová ? “  A já odpověděla, že ano.

Při další předávce peněz jsem si prohlédla „ výplatový papír“ a zjistila, že minimální mzdu bere všech čtyřicet tři pracovníků  včetně nejvyššího managera.

Jak je možné, že více jak čtyřicet lidí mohlo dostat každý měsíc načerno v průměru patnáct tisíc?

Neměli jsme nárok na dovolenou. Volala mi paní účetní, že mi dovolenou odepisuje.

„ I když jsem žádnou neměla? “

„ Nařízení majitele. Dělá se to tak u všech.“

Když jsme chtěli volno, museli jsme si sehnat záskok na obchod. A ten záskok zaplatit.A zodpovídat za něj.

V měsících jako je leden, kdy probíhají inventury a nikdo si nechodí nic koupit, byl výplata jedné mé kolegyně z jiné pobočky 4 200Kč. Měla smůlu, že její obchod byl v menším městě.

Zboží se nejčastěji vozilo kamiony z Polska a Číny. Když si jeden pán, co si u nás koupil německou  plovoucí podlahu, po jejím rozbalení všiml, že nesouhlasí kódy přiložené mezi prkny s těmi na obale a následně  na internetu zjistil, že podlaha je vyrobená v Číně, bylo zle. Mával mi před očima papírem a já zjišťovala, kde se stala chyba. Konečné vyjádření vedení bylo, že to nějakej debil blbě přebalil.

Pán dostal padesáti procentní slevu, a já vynadáno, že nedokážu zákazníkovi vysvětlit, že všechno, co se dnes dělá, je z Číny.

Při řešení tohoto problému jsem měla poprvé možnost mluvit se skutečným majitelem, panem J. Přijel do obchodu, prohlédl si ho a začal.

„ Tak kurva docela to tu de, né? “ 

„ Tak co kdybychom to tu , kurva koupili, co? “

Pan Jehelníček se rozhodl obchod koupit, do té doby byl v pronájmu. A předělat. Trvalo to dva měsíce, hlídala jsem řemeslníky, hádala se s nimi, kontolovala jejich práci. Měsíc po přestavbě přišel majitel stavební firmy s tím, že pan Jehelníček ještě nezaplatil. Pan Jehelníček mi po telefonu vysvětlil, že to budu já, kdo panu stavitelovi poradí, aby zlikvidoval fakturu a vzal si peníze na ruku.

„ Kurva ňáký daně, na to se můžu vysrat, nééé? “ řekl mi.

Byly volby do parlamentu. ČSSD 22%, ODS 20%, TOP 09 16,7 %.

„ To to kurva dopadlo ještě dobře, že? “ telefonoval mi.

„ Hlavně že ty komunisti nevyhráli“ konstatoval.

Vůbec nějak často mi telefonoval, nejlépe kolem osmé večer.

„ Neruším? Přemýšlel jsem o …(o čemkoliv. O reklamě, o jiné pobočce, o lepidlech…).Rušil, tak jsem ho jednou poprosila, aby zavolal v pracovní době.

Já pracovní věci řešila raději s jeho ženou, rozhovory byly kratší a k věci.

Jednoho dne přijel na obchod a počkal, až zavřu.

Vysvětlil mi, že je spokojenej s tím, jak rostou tržby. Ale s mým chováním má problém. Pracovní věci řeším s jeho ženou. Proč? On je majitelem firmy. Ona mi stejně neporadí, nic neví.

„ Nechávám ji přijímat lidi a mám od ní pokoj“ oznámil mi.

„ Mohli bychom jít na večeři a probrat další strategii“.

„ Vy nejste jako ostatní slepice, vy mi rozumíte.“

„ Nemohli. Je půl sedmé a já jsem tu od osmi. Musím jet domů“ odmítla jsem ho.

Smlouvy, které nám zaměstnancův dával, byly na dobu určitou. Vždy na pů roku. Slyšela jsem historky o tom, jak smlouvu bez varování neobnovil a dotyčného člověka vzal za další rok. Zavolal mu, a když byl dotyčný stále bez práce ( což je v kraji, kde má nejvíc poboček třináct a půl procenta lidí), přijal ho znovu.

Začátkem ledna přijala p. J, zabavila mi sešit tržeb a přikázala mi napsat nový. Za každý den minulého roku mi nadiktovala částku. Byla to sotva třetina skutečných tržeb.

A pak přivezli kluci novou pracovní smlouvu mě. Na zkrácený úvazek.

„ Všechno zůstane při starým, kurva, budete mít nárok i na přídavky, je to vyhovující pro obě strany, néééé? “ vysvětlil mi pan J, na kterého mě paní  J. odkázala.

„ Já tohle nepodepíšu, mám otevřeno devět hodin denně, i v sobotu, jsem tu sama, nesouhlasím s tím. Byla bych ráda, aby se mi plat přiznával oficiálně, jde mi o případnou neschopenku, o důchod.“

Věřila jsem si, cítila se nenahraditelná, nebo alespoň ne ze dne na den.

Slíbil mi jinou smlouvu a posledního k měsíci mi  ráno zavolal.

„ Tak končíme, jedině že by jste si rozmyslela mé návrhy.“

Položila jsem mu telefon a čekala na jeho příjezd. Poslal svojí ženu, aby přebrala obchod. Řekla mi, že je jí to líto.

Prohlížela jsem si jí. Znala jsem historky o tom, jak se k ní pan majitel chová. Zeptala jsem se jí, jak se jí s tím žije. Ptala jsem se, jestli to ví. To, za co jí on má. Jestli ví, jak se k nám, zaměstnankyním chová.

Jestli ví o podvodech, které se ve firmě dělají, jestli ví, o jeho návrzích pracovnicím.

Pokrčila ramenama.

Před revolucí šila v oděvním podniku, osm hodin denně za osmnáct stovek.To on začal po revoluci vozit podlahy z Polska. Když zjistila, že jí manžel podvádí, chtěla od něj odejít. Napsaného na ní není nic, zisk firmy je prakticky nulový. Když se pohádali, v afektu ji postřelil. Potvrdila, že to byla neštastná náhoda. Má hezké bydlení a hezké auto.  

Popřála mi, ať se mi daří.


Podání ruky na rozloučení jsem odmítla.

Začala jsem podnikat, zatím nic moc, výdaje převyšují příjmy. Věřím, že to zvládnu. 

Volaly mi bývalé kolegyně, že nějaký nespokojený zákazník poslal na pana J. kontrolu. Přepisují se smlouvy, podlaháři dostali pracovní boty, spousta zboží se z obchodů stahuje. Holky mají strach, že nějaké pobočky zavře, prý mu hrozí obrovská pokuta.

Možná na něj dojde, ale odnesou to nejvíc ti, kteří mu tam za pár kaček dřou.

 

 

 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Marcela Tobiášová | středa 23.1.2013 14:34 | karma článku: 27,10 | přečteno: 1666x
  • Další články autora

Marcela Tobiášová

Šest týdnů ve Španělsku

Ráda bych se připomněla těm, kteří mě četli. Nepřestala jsem psát, jen píšu jinde - mám svůj blog bez reklam a v prostoru, který je jen můj. Budu ráda, když nakouknete a třeba mi i napíšete.

10.2.2020 v 14:37 | Karma: 8,47 | Přečteno: 703x | Diskuse| Ona

Marcela Tobiášová

O pinďourech a pipinkách

Jestli Zbojníka poté, co přišel k nám, něco zmátlo, tak to, že žena(já) má stejná práva jako muž(můj). Tedy, že mám svoje peníze, řídím auto, přepínám televizi a rozhoduju o tom, co budeme dělat.

4.6.2018 v 10:38 | Karma: 34,71 | Přečteno: 3550x | Diskuse| Osobní

Marcela Tobiášová

Už jsi máma?

Beruška a Zbojník, děti, které máme v pěstounské péči, mají svou rodinu. Skoro každé dítě, které je u nás v systému náhradní rodinné péče, rodinu někde má. Celé měsíce, zatím co jsme děti měli v přechodné pěstounské péči, jsem si

25.4.2018 v 8:19 | Karma: 34,62 | Přečteno: 2792x | Diskuse| Společnost

Marcela Tobiášová

Děti na odpis:Konečná (?)

Zbojník a Beruška v Dětském domově. Jasně, že bych to nikdy nepřipustila. Nedovolila. Nedokázala bych je poslat do děcáku. Můj muž si byl jistý,že se rodina najde. Žádné A co když. O jiné variantě než předání do nové

13.9.2017 v 8:00 | Karma: 46,32 | Přečteno: 12950x | Diskuse| Ostatní

Marcela Tobiášová

Děti na odpis - do roka a do dne

Slyším : „Máme pro ně vytipovanou rodinu“, a na několik vteřin mi přestává bít srdce. Je to tak pokaždé a pokaždé mě to píchne úplně hluboko vevnitř. Je to dobrý konec, potvrzení smysluplnosti mé práce, je to radostná zpráva.

5.6.2017 v 23:16 | Karma: 44,17 | Přečteno: 11954x | Diskuse| Občanské aktivity
  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve

6. května 2024  15:47,  aktualizováno  7.5

Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Kácíš? Pak sázej či plať. Novela zákona zpřísní podmínky kácení stromů

8. května 2024

Premium Pokuta až milion pro jednotlivce, až dvacet milionů pro firmu. Tedy desetkrát víc než nyní. Takové...

Padlého rudoarmějce oplakali u Rudolfina. Jenže ho zabili sami Sověti

8. května 2024

Seriál Je to snad nejslavnější fotografie z květnového osvobození Prahy a dlouho se věřilo, že Georgij...

Princezna z Kremlu. Touha po diamantech se stala Brežněvově dceři osudnou

8. května 2024

Premium Letos uplynulo 95 let od narození Galiny Leonidovny, dcery sovětského generálního tajemníka Leonida...

U Strakonic se srazilo šest aut. Silnici na Písek zavřeli, zasahoval i vrtulník

7. května 2024  17:49,  aktualizováno  23:02

Na silnici I/4 u Strakonic se stala hromadná nehoda. Podle informací hasičů se srazilo šest aut,...

  • Počet článků 154
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 5609x
Jsem Pěstounka, která přijímá ohrožené děti. Dělám ze všech sil vše, co můžu proto, aby byl jejich další život lepší než ten předchozí. Taky jsem hrdá máma svých dětí a vzorná, věrná a vařící (3xv) manželka. Často jsem samolibá, marnivá, líná, tvrdohlavá, hádavá a v neposlední řadě infantilní a i když mi občas někdo říká Sluníčkářka, tak já se víc cítím jako OBLÁčková ....