Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Už jsi máma?

Beruška a Zbojník, děti, které máme v pěstounské péči, mají svou rodinu. Skoro každé dítě, které je u nás v systému náhradní rodinné péče, rodinu někde má.  Celé měsíce, zatím co jsme děti měli v přechodné pěstounské péči, jsem si

přála, aby se někdo ozval.

Aby si je jejich rodina vzala domů.

 Tak je to správně. Děti se svými rodiči, se svou rodinou.

Od chvíle, kdy jsme se s manželem rozhodli děti neposlat do dětského domova, (kam měly jít z rozhodnutí soudu po uplynutí lhůty, kdy u nás jako u přechodných pěstounů mohly být) bojuji se strachem, že se to stane.

Smířila jsem se s tím, že za ně ucítím odpovědnost do konce života a bez výhrad jsem je přijala.

Miluju je.

Bojím se, že se najednou, jen tak zčista jasna, objeví někdo, kdo řekne:

„Beru si je domů.“

Ten strach mě ochromuje a já se ho snažím zahnat. Nelíbí se mi, že ho mám, nelíbí se mi, že jsem tak sobecká, že se bojím o své srdce, nelíbí se mi, že je moje láska – více méně – obyčejná touha vlastnit.

Část mé osobnosti si přeje správnou věc a ta druhá část se toho bojí.

Snažím se na to nemyslet. Někdy to jde těžko.

Od začátku jsem pro Zbojníka a Berušku teta. Na to, že ostatní děti sebou na hřištích a v parku mají osoby, kterým říkají Mami, začala Beruška reagovat po roce u nás, v dva a půl letech.

„ Néééé máma, teta to je. Teta šíkej,“ křičela na děti.

Bylo vidět, že si toho všímá. Že ona a brácha to mají jinak. Že i moje neteř, říká tetě Mami a strejdovi Táto. Že i já mám někoho, komu říkám Mami. A že k nám občas přijede velká slečna, která mě objímá a říká mi Mámo a nebo kluk, který volá Maminko, vypereš mi košile?

Střih:

Krásný letní den, my dvě na hřišti. Už hodinu Berušku houpám a už mě to nebaví.

„ Teto, dál,“ přikazuje mi.

„ Už ne,“ odpovídám já.

„ Teto, ještě houpej, potřebuju ještě houpání.“

„ Už ne, já si teď budu číst a ty se houpej sama, když ještě potřebuješ.“

„ Mamííííí, houpej prosííím,“ ozvalo se – a já vstala a dojatě houpala ještě další půlhodinu.

Tak na to přišla. Že když něco nechci dovolit, bonbon, šaty nebo třeba další houpání, je slovo Máma to pravé.

Stala jsem se Maminkoutetou. Obojí naráz.

Zbojník to registroval a ptal se. Jestli mi to nevadí. Jestli si Beruška pamatuje svojí mamku. Ukazoval jí její fotku. Vyptával se, jak se rodí děti. A co jsou vlastně tátové. A co to znamená svatba. A pochopil, že řada našich známých jsou pěstouni a jejich děti nejsou tak úplně jejich… Že nejsou jediní, kteří nevyrůstají s pravými rodiči.

Beruška chodí do školky. Tam jsou samé maminky. Všude jsou samé maminky. V písničkách, pohádkách, na obrázcích.

„ Maminko, ty sis pro mě přišla,“ volá na mě od stolečku v jídelně.

„ Si moje maminka, viď teto,“ hladí mě po tváři a dává mi pusu.

Ano, říkám jí na to. Objímám jí. Miluju jí.

Je snadné milovat jí.

Milovat kluka, který zažil hodně zlé věci a který už dávno ví, že se lidem nedá věřit, je těžší. 

Víc tím riskuju. Že mě něco zabolí. Bodne.

„ Zdvihni ruku a já ti tam ten teploměr opatrně dám,“ přemlouvám ho.

„ Ne,“ odpoví mi. „ Minule mě to bolelo, jak si ho tam dala.“

„ Potřebuju zjistit, jestli máš teplotu. Jestli ti mám dát sirup. Měl si skoro čtyřicet, to je strašně moc. Zdvihni tu ruku.“

„ Ne. Moje máma mě nikdy neměřila. Ona mě měla ráda, tak nechtěla, aby mě to bolelo.“

„ A jak tedy poznala, že máš teplotu? Já to jinak neumím. Tak co mám dělat,“ ptám se ho.

„ Sem u ní teplotu nikdy neměl. Tak mě nemusela měřit. Ty chceš, aby mě to bolelo… “srdcervoucí pláč.

Pláče často. Mnohem častěji, než když k nám přišel. Brečí, protože ho bolí nehet. Protože nemůže najít kartičku s myškou. Protože do něj Beruška strčila.

Pláče, jen když je se mnou. Nikdy ne před někým jiným. A strejdovi, tomu to ani nesmím říct. Slibuju, že neřeknu. „Miluju tě, ty můj Bonbónku,“ houpu ho v náručí. Bonbónek, to je jeho tajná přezdívka. Jenom já mu tak můžu říkat. Když jsme sami.

Střih:

„ Ukliď si ten pokoj,“ říkám mu.

„ Rozkaz šéfe,“ odpoví. „Můžu ti vůbec říkat Šéfe?“ zeptá se.

„ Říkej mi jak chceš, hlavně to už ukliď.“

„Tak já ti budu říkat MAMI,“ řekl.  

No a je to.

Před půl rokem mě pasoval na svou druhou mámu. Má jednu pravou a jednu, která si ho nechala.

Na tu pravou myslí každý večer před spaním. Má její fotku v rámečku a povídá si s ní. Tu levou – mě – nenechá přes den vydechnout. 

 „ On ti říká mami?“ divila se moje sedmiletá neteř, když to poprvé slyšela.

„ No, mám dvě mámy, no. Někdo má třeba dva koně a já mám dvě mámy, tak to prostě je,“ odpověděl jí Zbojník.

Před několika dny svojí opravdovou maminku slyšel. Po nějaké době telefonovala. Vyjmenovala, co mu všechno koupí. Jednou. Někdy.

„ Mami, a budu si moc vzít domů violončelo?“ ptá se mě večer po pohádce na spaní.

„ Jak to myslíš,“ ptám se já.

„ No až se mamka uzdraví a já se k ní vrátím, jestli mi dáš to violončelo. Já ho mám rád.“

„ To víš, že jo, ty Bonbónku,“ odpovídám já a srdce se mi svírá. 

Autor: Marcela Tobiášová | středa 25.4.2018 8:19 | karma článku: 34,62 | přečteno: 2791x
  • Další články autora

Marcela Tobiášová

Šest týdnů ve Španělsku

Ráda bych se připomněla těm, kteří mě četli. Nepřestala jsem psát, jen píšu jinde - mám svůj blog bez reklam a v prostoru, který je jen můj. Budu ráda, když nakouknete a třeba mi i napíšete.

10.2.2020 v 14:37 | Karma: 8,47 | Přečteno: 702x | Diskuse| Ona

Marcela Tobiášová

O pinďourech a pipinkách

Jestli Zbojníka poté, co přišel k nám, něco zmátlo, tak to, že žena(já) má stejná práva jako muž(můj). Tedy, že mám svoje peníze, řídím auto, přepínám televizi a rozhoduju o tom, co budeme dělat.

4.6.2018 v 10:38 | Karma: 34,71 | Přečteno: 3550x | Diskuse| Osobní

Marcela Tobiášová

Děti na odpis:Konečná (?)

Zbojník a Beruška v Dětském domově. Jasně, že bych to nikdy nepřipustila. Nedovolila. Nedokázala bych je poslat do děcáku. Můj muž si byl jistý,že se rodina najde. Žádné A co když. O jiné variantě než předání do nové

13.9.2017 v 8:00 | Karma: 46,32 | Přečteno: 12950x | Diskuse| Ostatní

Marcela Tobiášová

Děti na odpis - do roka a do dne

Slyším : „Máme pro ně vytipovanou rodinu“, a na několik vteřin mi přestává bít srdce. Je to tak pokaždé a pokaždé mě to píchne úplně hluboko vevnitř. Je to dobrý konec, potvrzení smysluplnosti mé práce, je to radostná zpráva.

5.6.2017 v 23:16 | Karma: 44,17 | Přečteno: 11954x | Diskuse| Občanské aktivity

Marcela Tobiášová

Otevřený dopis předsedovi ODS p. Fialovi

Vážený pane Fialo, pane profesore, obracím se na Vás jako na předsedu Občanské demokratické strany s prosbou o zodpovězení mých tří otázek. Jsem totiž trochu zmatená.

9.5.2017 v 11:22 | Karma: 43,91 | Přečteno: 14849x | Diskuse| Občanské aktivity
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

„Smrt režimu.“ Za nápis si má nezletilá ruská studentka odpykat 3,5 roku

26. dubna 2024  6:20

Ruský vojenský soud odsoudil žákyni desáté třídy, sedmnáctiletou Ljubov Lizunovovou ke 3,5 roku...

Zavolíme! Kandidáti do eurovoleb se utkají v debatě vysílané i studentům škol

26. dubna 2024  5:42

Šest kandidátů pro volby do Evropského parlamentu přijalo účast v debatě Zavolíme!, která bude...

Další případ zpožděné dodávky zbraní. Česká firma se soudí na Ukrajině

26. dubna 2024

Premium Vztahy mezi Českem a Ukrajinou nejsou vždycky idylické. Svědčí o tom soudní spor, na který narazila...

Světlušky mění válčení ve městech. Nové drony snížily počet padlých Izraelců

26. dubna 2024

Premium Jen několik decimetrů velký přístroj může znamenat revoluci městské války: minivrtulník, který...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

  • Počet článků 154
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 5609x
Jsem Pěstounka, která přijímá ohrožené děti. Dělám ze všech sil vše, co můžu proto, aby byl jejich další život lepší než ten předchozí. Taky jsem hrdá máma svých dětí a vzorná, věrná a vařící (3xv) manželka. Často jsem samolibá, marnivá, líná, tvrdohlavá, hádavá a v neposlední řadě infantilní a i když mi občas někdo říká Sluníčkářka, tak já se víc cítím jako OBLÁčková ....