Sežeň brko!

28. 02. 2014 11:05:10
Platí, že čím starší děti, tím větší starosti. Potvrdilo se mi to na návštěvě u mých rodičů, když jsem se jim vypovídávala, co je u nás doma nového. Máma i táta se mnou seděli u stolu a poslouchali. "Babi, my asi nikdy klid mít nebudeme, co," konstatoval pak můj táta.

Dospívání své dcery jsem zaznamenala od prvních projevů. Malá holka se před mýma očima měnila v ženu. Byly dny, kdy byla krotká jako kotě, milá, mazlivá, hravá. Byly dny, kdybych ji nejraději dala Rohypnol, aby svou protivnou náladu prospala. První malovátka, první podprsenka, první kluk ... O všem jsem věděla, vše s ní probírala, těšila jsem se z toho, že se z na mně závislého dítěte stává soběstačná žena.

U syna to je jiné. Je mu skoro sedmnáct a je pořád malý. Přijde ze školy, dá mi pusu a já se ho hned ptám, jestli nemá hlad. Jestli nechce čaj. Jestli mu není zima. Občas si ke mně zaleze u televize pod deku a povídá si se mnou. Že by chtěl být jako James Bond. Nebo třeba jestli si myslím, že existují mimozemšťani. Že on si je jistý, že ano. Že možná i on není z téhle planety... Jo, jo, je to ještě dítě. Můj milovaný Tom.

Sedím si takhle u televize, za chvíli začíná romantická komedie. Pípne mi esemeska.

Jsem v DKA, sežeň brko. Marek L., je tam napsáno. Chvíli mi trvá, než mi to dojde. Marek je kamarád Toma. Takový hodný, tichý kluk. Tom mu občas volá z mého mobilu. " Můžu si od Tebe mami zavolat? Došel mi kredit, mami." Znáte to.

Sežeň brko, píše mi M. Nejdřív nechápu, pak mi to dojde. To nepíše mně, ale Tomášovi. Jdu za svým synem do pokoje. Sedí u počítače, sluchátka na uších. Beze slov mu dám přečíst esemesku. Přeju si, aby řekl, že neví co to znamená. Že je to od Marka vtip. Že to poslali Marťani. Jenže Tom si to přečte a koukne se na mě. A já vím, že brko už někdy sehnal. Odcházím.

Komedii nevnímám, v půlce přijde Tomáš za námi do obýváku. Po jejím skončení konečně promluví.

" Chci vám něco říct", řekne.

" Ale já se s tebou bavit nechci," reaguju. Nechci nic slyšet.

" Jenže já vám potřebuju pár věcí objasnit," trvá na svém.

" Tak mluv, synu," pronese manžel. "Abys nelitoval," dodám já.

A tak z mého chlapce vyleze to, že už několik měsíců, v pátek večer, když je s kamarády ve zkušebně, kouří trávu.

" Jestli vás to uklidní, než sem si poprvé zahulil, tak jsem si o tom všechno přečetl.

Otvírám si lahev vína. Tuším, že bude dlouhá noc.

" Pročetl sem všechno co šlo a díval se na dokumenty. Marihuana je míň škodlivá než alkohol, mami," řekne mi významně. Mám v sobě už tři skleničky, vypité skoro na ex.

Mluví, vypráví, vysvětluje, zdůvodňuje.

" Hlavně chci, abyste věděli, že nejste špatní rodiče. Prostě to s výchovou nemá nic společného. Dělá to dneska každej ..."

Pozoruju svého syna, skoro dospělého chlapa. Nějak jsem si nestihla všimnout, že už není malej kluk. Překvapivě dobře argumentuje, tráva není škodlivá, je špatné, že nám to neřekl, ulevilo se mu, že to konečně víme. Není závislák, není feťák, zakládají kapelu, píše texty, ...

Nejsem schopná říct, co s tím. Mám mu zakázat chodit z domu? Mám mu dávat peníze přesně na autobus a do školy mu dělat svačiny? Mám nakoupit testy a pravidelně ho kontrolovat? Mám ho odvést do léčebny?

Do rána řeším dilema o tom, zda mám napráskat další kluky. Vypadá to, že toho se bojí nejvíc. On i oni. Znají mě. Slibuju mu, že si nechám všechno přes víkend projít hlavou. Dívat se s ním na dokument o "Huličích" a návrh, abychom to zkusili taky, odmítám.

Problém s ostatními kluky za mě vyřeší už v neděli jiná rozezlená matka. Našla svému synátorovi " brko" v kapse a nelenila a celou partičku pěkně oběhala. Pánové mají stažené zadky a bojí se testů, kterými jim rodiče vyhrožují.

Večer stanovím pravidlo, že těch pár měsíců do jeho osmnáctin prostě "hulit" nesmí. Odkývá to, povzdechne si, že to bude těžké. Říct klukům, že si nedá. Dodám, že mu důvěřuju. Že mu věřím.

" Tyhle hry na city fakt nesnáším, mami."

Předčítám mu článek o tom, jak marihuana ovlivňuje plodnost a sexuální prožitek. Nemá tušení, o čem mluvím. Děti ( zatím) neřeší a sex ho baví. Jsem ráda, že to vím, vážně.

V mládí jsem se navyváděla spoustu věcí a jasně, s marihuanou mám své zkušenosti. Jsem rodič, nemůžu se tvářit, že chápu a rozumím. Mí rodiče nikdy nic nezjistili. Tak Vám nějak nevím, co je lepší.

Krásný víkend!

Autor: Marcela Tobiášová | pátek 28.2.2014 11:05 | karma článku: 22.37 | přečteno: 2500x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Ostatní

Ladislav Jakl

Dělají z nás ženy! Nebo jen hlupáky?

Jsme všichni obětmi tajemného spikleneckého experimentu, kdy pomocí přísad do potravin globální vládci nadělají z chlapů zženštilé hermafrodity, neschopné plodit děti?

28.3.2024 v 18:55 | Karma článku: 21.68 | Přečteno: 316 | Diskuse

Milan Šupa

Čerpejme sílu ke vzestupu z prožití reality Ducha

Myslím, tedy jsem! Tato slova jsou lež! Jsou omylem! Kdo je akceptuje, sází na falešnou kartu a promrhává svůj život. Ztotožňování vlastní jsoucnosti s rozumem a myslí je tou největší tragédií, která nás může postihnout.

28.3.2024 v 16:13 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 39 | Diskuse

Jiří Herblich

Slovo, které radí člověku je Božské tím, že chápe princip Božství

Kdo najde slovo své jako Božské tím, že uvěří. Ten najde slovo společné jako svoje a bude to slovo Boha v člověku.

28.3.2024 v 6:28 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 23 | Diskuse

Yngvar Brenna

Jakou chcete budovat společnost aneb pryč s Velikonocemi

Skutečně je to něco, za co máte utrácet peníze i čas a úsilí, abyste ty dopady potírali, či alespoň pokoušeli, byť zcela marně, zmírnit? Přece jde o to, jakou chcete budovat společnost.

28.3.2024 v 1:56 | Karma článku: 15.12 | Přečteno: 287 |

Jan Andrle

Nový oblek

Jak slíbil, tak udělal. Sliby se mají plnit, že. A já to stihnu nejen do vánoc, ale dokonce do velikonoc. Tady to je, přátelé blogeřníci.

27.3.2024 v 22:17 | Karma článku: 19.56 | Přečteno: 503 | Diskuse
Počet článků 154 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 5591

Jsem Pěstounka, která přijímá ohrožené děti. Dělám ze všech sil vše, co můžu proto, aby byl jejich další život lepší než ten předchozí. Taky jsem hrdá máma svých dětí a vzorná, věrná a vařící (3xv) manželka. Často jsem samolibá, marnivá, líná, tvrdohlavá, hádavá a v neposlední řadě infantilní a i když mi občas někdo říká Sluníčkářka, tak já se víc cítím jako OBLÁčková ....  

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...