O zelináři a o hovn...

18. 01. 2013 9:52:45
Byl by to příběh jak z Četnických humoresek, kdyby se nastal před čtrnácti dny a v našem městě. V našem malém městě, kde každý zná každého a všechno se ví.

Byl jednou jeden zelinář. Svůj obchod měl snad odjakživa, tedy od té doby co jsem já začala vnímat jednotlivé profese. Svůj obchod se zeleninou měl uprostřed náměstí, trochu nalevo od radnice, minimálně třicet pět let.

Zelináři se líbila moje máma ( líbila se spoustě chlapů) a tak jsme na Vánoce vždycky měli mandarinky a banány, dokonce někdy i na Mikuláše. Zelinář a jeho zelenina přežila revoluci a on ve svém obchodě, tentokrát již opravdu ve svém ( restituce) zůstal dál. Neohrozil ho ani market, ani diskont, ani tržnice. Bylo to tam pořád stejné, stále on, jeho žena a ještě jedna paní, stále stejná váha a psaní účtu na papírek, žádná kasa, kdepak.

Chodila jsem k němu docela často, a to v možná naivní víře, že jeho zelenina je lepší.

Rozhodně byla dvakrát dražší.

Občas neměl to, co jsem chtěla.

Máte zázvor ? Ne.

Máte liči? Ne.

Červenou řepu? Polníček?

Do zítra Vám to objednám, slíbil. Večer jsem jela do Penny a viděla ho, jak kupuje červenou řepu. Pro mě. Polníček neměli.

Párkrát se mi zdálo, že ta cena co platím je hodně veliká. Kolik stojí kilo, ptám se při placení ( uznávám, že trochu pozdě).

Tak jsem si nákup jednou doma převážila. Hm, měla jsem to udělat mnohem dřív, mohla jsem ušetřit pěkných pár kaček...

Pak se stalo to, co jinde.

Vietnamci si u nás otevřeli obchod se zeleninou. Malinký krámek, kam se ale vejde všechno.

Pomelo, cuketa, libeček.

Mají otevřeno od rána do noci, paní se usmívá, když má chvilku, tak prohlíží zboží, to otlučené nebo změklé vyhazuje. U každého druhu má napsáno, odkud a za kolik je. Má kasu, vytiskne Vám účet.

Má tam pytle s oříšky a 100 % džusy.

Je o něco levnější než market a o půlku než zelinář.

Říkala jsem si, co s tím pan Z bude dělat. Jestli svůj obchod vymaluje, poskládá, koupí kasu, prodlouží otvíračku, jestli si taky vyndá před obchod bedny se zbožím jako reklamu.

Kdepak.

Jednou v noci někdo pomazal dveře a výlohu malinké zeleniny – jak to říct, výkaly.

Paní, drobná a mimochodem těhotná to umyla ještě dřív, než otevřela.

Za několik dnů se totéž stalo znovu.

Manžel a spolumajitel zeleninky, také „ vietnamec“ pomohl manželce s úklidem a koupil kameru. Namontovali jí v noci, tak, aby to nikdo nevěděl.

Za několik dnů se městský strážníci a poté městský úřad dívali, kdo přestupek páchal.

Přemýšlím, kde si výkaly shromažďoval. Měl kbelík někde ve sklepě? A jak to vezl autem? A kam dal to koště a ty rukavice, kterýma to dělal? A co si myslel, že mu to pomůže? A jak se u toho cítil?

Vietnamský obchod dál funguje, zelinář zavřel.

Málokdy lituju toho, co jsem kde utratila. Ale to, že jsem chodila k němu, mě vážně mrzí.

Stydno mi je za něj.

Autor: Marcela Tobiášová | pátek 18.1.2013 9:52 | karma článku: 32.92 | přečteno: 4837x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Ostatní

Jiří Herblich

Slovo, které radí člověku je Božské tím, že chápe princip Božství

Kdo najde slovo své jako Božské tím, že uvěří. Ten najde slovo společné jako svoje a bude to slovo Boha v člověku.

28.3.2024 v 6:28 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 22 | Diskuse

Yngvar Brenna

Jakou chcete budovat společnost aneb pryč s Velikonocemi

Skutečně je to něco, za co máte utrácet peníze i čas a úsilí, abyste ty dopady potírali, či alespoň pokoušeli, byť zcela marně, zmírnit? Přece jde o to, jakou chcete budovat společnost.

28.3.2024 v 1:56 | Karma článku: 13.10 | Přečteno: 244 |

Jan Andrle

Nový oblek

Jak slíbil, tak udělal. Sliby se mají plnit, že. A já to stihnu nejen do vánoc, ale dokonce do velikonoc. Tady to je, přátelé blogeřníci.

27.3.2024 v 22:17 | Karma článku: 17.78 | Přečteno: 424 | Diskuse

Olča Vodová

zdánlivě zadarmo

(svoje slunce si musíme najít sami, pokud ho nemůžeme najít, hledejme ho v sobě...,svoje slunce si musíme najít sami, pokud ho nemůžeme najít, hledejme ho v sobě...)

27.3.2024 v 21:18 | Karma článku: 5.10 | Přečteno: 107 | Diskuse

Karel Trčálek

Jak se pracovníci ve školství pomstili uličnímu výboru iFčil oslavujícímu Karlův úspěch

No, mám-li být upřímný, pomsta to byla hodně sladká. Však se taky hned ze všech stran slétly vosy a začaly si dávat do trumpety tak, že se div v té slaďounké šťávičce neutopily....

27.3.2024 v 10:51 | Karma článku: 31.12 | Přečteno: 587 | Diskuse
Počet článků 154 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 5591

Jsem Pěstounka, která přijímá ohrožené děti. Dělám ze všech sil vše, co můžu proto, aby byl jejich další život lepší než ten předchozí. Taky jsem hrdá máma svých dětí a vzorná, věrná a vařící (3xv) manželka. Často jsem samolibá, marnivá, líná, tvrdohlavá, hádavá a v neposlední řadě infantilní a i když mi občas někdo říká Sluníčkářka, tak já se víc cítím jako OBLÁčková ....  

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...